کارشناسان می گویند که بودجه برای سرمایه گذاری سبز در بریتانیا بسیار کمتر است |  اقتصاد سبز
انتشار: اسفند 17، 1402
بروزرسانی: 25 خرداد 1404

کارشناسان می گویند که بودجه برای سرمایه گذاری سبز در بریتانیا بسیار کمتر است | اقتصاد سبز


به گفته کارشناسان، فرصت های احیای اقتصاد در حال رشد بریتانیا با تقویت صنعت سبز در یکی از کم ترین بودجه های سبز در سال های اخیر از دست رفته است.

برخی گفتند که عدم شناسایی یکی از سریع ترین حوزه های کسب وکار - اقتصاد صفر خالص در سال گذشته 9 درصد در مناطق کلیدی رشد کرد، در حالی که بقیه اقتصاد راکد، طبق تخمین های CBI - بریتانیا را به پایین خواهد کشید. کوتاه مدت و بلند مدت

Alasdair Johnstone، از واحد اطلاعات انرژی و اقلیم، گفت: "در زمانی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری در صنایع پاک با هم رقابت می کنند، اینجا چیز کمی برای جذب سرمایه گذاری وجود داشت. »

وی با اشاره به پیش بینی های دفتر مسئولیت بودجه مبنی بر اینکه بی ثباتی در خاورمیانه دوباره می تواند هزینه های انرژی را افزایش دهد، گفت: این امر می تواند پرهزینه باشد. برخلاف روند فعلی بحران گاز

جانستون گفت: «تسریع در استقرار انرژی های تجدیدپذیر، عایق کاری خانه، استقرار پمپ های حرارتی و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، امنیت انرژی ما را افزایش می دهد.

هیچ یک از این موارد در بودجه روز چهارشنبه چندان مورد توجه قرار نگرفت. در عوض، صدراعظم جرمی هانت تصمیم گرفت تعرفه سوخت را برای چهاردهمین سال متوالی متوقف کند، اقدامی که انتظار می رود به نفع افراد ثروتمندتر باشد و برای کسانی که درآمد پایین تری دارند کمک چندانی نخواهد کرد. قیمت های راه آهن هر سال در همین بازه زمانی افزایش یافته است و یورگن مایر، مدیر اجرایی سابق زیمنس در بریتانیا و از حامیان سرسخت HS2، که اکنون به کارگران در مورد استراتژی صنعتی سبز مشاوره می دهد، گفت که این تصمیم سیگنال اشتباهی را ارسال کرد.

او گفت: «این پیام را می فرستد که ما از شما می خواهیم خودروهای بنزینی و دیزلی خود را برانید. انگیزه ها برای استفاده مجدد مردم از حمل و نقل عمومی کجاست؟

هانت، محافظه کار سبز خود را قبل از صدراعظم شدن، برخی اقدامات جزئی با رنگ سبز ارائه کرد. 120 میلیون پوند به ابتکار تسریع رشد صنایع سبز اختصاص داده شده است تا صرف فناوری های نوظهور کم کربن شود. 270 میلیون پوند برای حمایت از وسایل نقلیه هوایی و جاده ای بدون کربن. تمدید 1.5 میلیارد پوندی مالیات بر درآمدهای بادآورده نفت و گاز دریای شمال تا سال 2029. پول بیشتر برای توسعه دهندگان بادی فراساحلی، به منظور تشویق آنها به مناقصه برای ساخت پروژه های جدید پس از شکست مزایده های قبلی باد دریایی. و هزینه های کمی بالاتر در پروازهای بیزینس کلاس.

طرفداران انرژی هسته ای جدید در مرحله بعدی رقابت برای انتخاب یک طراحی راکتور مدولار کوچک و خرید سایت های Wylfa و Oldbury برای راکتورهای جدید بالقوه، که از هیتاچی به قیمت 160 میلیون پوند خریداری می شود، تشویق شده اند. تام گرترکس، مدیر اجرایی انجمن صنایع هسته ای، گفت: «این یک لحظه مهم برای آینده هسته ای در بریتانیا است و باید آغاز پروژه های جدید در این سایت ها باشد. موفقیت افزایش ظرفیت هسته ای برای امنیت انرژی و صفر خالص تا حد زیادی به توسعه ما در این سایت ها و سایر سایت ها بستگی دارد.

هانت همچنین جزئیاتی در مورد پیشنهاد دولت که در دسامبر منتشر شد برای اعمال تعرفه کربن بر واردات نداشت. مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) با جریمه ، واردات از کشورهای پر انتشار، با هدف ایجاد شرایط برای کسب وکارهای بریتانیایی که در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود سرمایه گذاری می کنند، یکسان می کند.

جودیت ریچاردسون، رئیس بخش پایداری در شرکت مشاوره Argon & Co، گفت: "امید بود که بودجه شفافیت بسیار مورد نیاز را در مورد برنامه های بریتانیا برای اجرای CBAM ارائه دهد. با این حال، این فرصت از دست رفته است و مشاغل هنوز تا حد زیادی در تاریکی هستند.»

فقدان یک استراتژی واضح که ترکیبی از نیاز به رسیدن به صفر خالص تا سال 2050 و فرصت های رشد ارائه شده توسط فناوری های کم کربن است که بیشتر اقتصاددانان سبز را ناامید کرده است.

تبلیغات قبلی خبرنامه را نادیده بگیرید

اسین سرین، محقق موسسه تحقیقاتی گرانتام در زمینه تغییرات آب و هوا و محیط زیست، در دانشکده اقتصاد لندن، گفت: «متاسفانه بودجه نمی تواند تغییراتی را ایجاد کند که سرمایه گذاری دولتی و خصوصی را آزاد کند و رشد پایدار را به همراه داشته باشد. … ما تاکید کرده ایم که برای یک اقتصاد پایدار برای بهبود بهره وری و رشد به سرمایه گذاری عمومی اضافی 26 میلیارد پوندی در سال نیاز است. بودجه تا رسیدن به این هدف فاصله زیادی دارد.

اد متیو، مدیر کمپین E3G، گفت: «این دولت هیچ برنامه معتبری برای رشد ندارد. عدم اطمینان در مورد چگونگی کربن زدایی صنعت، خانه ها، برق و حمل و نقل در بریتانیا منجر به سرمایه گذاری کم مزمن شده است. به این موارد فقدان معافیت های مالیاتی سبز، سطوح پایین سرمایه گذاری عمومی و عدم وجود یک برنامه بلندمدت سرمایه گذاری خالص صفر اضافه شده است. اقتصاد بریتانیا در حال رکود است و این بودجه در احیای آن ناکام خواهد بود.

اد میلیبند، وزیر انرژی در سایه، گفت: «این بودجه یک بار برای همیشه تأیید می کند که دولت سوناک از تبدیل بریتانیا به یک ابرقدرت انرژی پاک دست کشیده است. هیچ جاه طلبی، هیچ چشم اندازی، هیچ تعهدی وجود نداشت.

در جایی که باید برنامه ای برای ساختن آینده بریتانیا وجود داشت، پیامدهای اجتناب ناپذیر پنج سال دیگر دولت محافظه کار، صورت حساب های بالاتر، ناامنی انرژی و مشاغل در خارج از کشور خواهد بود. پس از 14 سال شکست محافظه کاران، تنها حزب کارگر می تواند انرژی بریتانیا را با Great British Energy، شرکت انرژی عمومی جدید و صندوق ثروت ملی ما برای سرمایه گذاری در مشاغل خوب در سراسر کشورمان مستقل کند.



منبع: https://www.theguardian.com/environment/2024/mar/07/budget-fell-far-short-on-uk-green-investment-experts-say